در قسمت اول بهترین پلاگین های بلندر چند پلاگین بسیار کاربردی را برای شما علاقمندان به نرم افزار دوست داشتنی و حرفه ای بلندر ارائه کردیم. در بخش دوم به سراغ چند پلاگین حرفه ای خواهیم رفت و کمی پلاگین های Pro-User را معرفی خواهیم کرد. دقت داشته باشید که برخی پلاگین ها ممکن است به قطعات سخت افزاری قوی نیاز داشته باشند. برای خرید سیستم رندرینگ و سیستم مناسب طراحی می توانید با ما در آرتا پی سی در تماس باشید و از راهنمای خرید رایگان بهرمند بشوید تا خریدی حرفه ای و مطمئن داشته باشید.

پلاگین RetopoFlow

پلاگین RetopoFlow
بلندر با مجموعه ای قدرتمند از ابزارهای مجسمه سازی (اسکالپتینگ) برای ساخت به مدل های سه بعدی با جزئیات دقیق ارائه می شود. برای متحرک سازی این مدل ها با وضوح بالا، یک هنرمند باید مدل ساده تری را با استفاده از فرآیندی به نام retopology ایجاد کند. به طور پیش فرض Blender در این بخش یعنی Retopology کمی نقص دارد و به شکل ایده آل عمل نمی کند. اینجاست که پلاگین قدرتمند RetopoFlow به کمک می آید. این پلاگین با مجموعه ای از ابزارهای بسیار قدرتمند و کاربردی ارائه می شود. این پلاگین به کمک ابزارهای ویژه و بسیار سریع و حرفه ای، به شما امکان می دهد تا خطوط و پالیگان به صورت حرفه ای و بسیار راحت ایجاد کنید. با کمک این پلاگین مش تمیز از مدل تولید شده خود ایجاد کند. ابزارهای RetopoFlow برای انیمیشن و انیمیت کردن بسیار مفید خواهد بود.

پلاگین Image Background Transform

پلاگین Image Background Transform

بسیاری از هنرمندان نرم افزار Blender برای کارهای و مدل های خود به تصاویر مرجع یا همان Footage نیاز دارند. در مدلینگ اکثرا به سه نما برای خلق یک مدل نیاز دارند. نمای جلو، نمای کنار و نمای پشت. در مدل سازی و بخصوص مدل سازی وسایل نقلیه به تصاویر بیشتری برای طراحی مدل نیاز دارید. پلاگین Image Background Transform به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری روی تصاویر رفرنس داشته باشید. با کمک پلاگین Image Background Transform می توانید تمام تصاویر رفرنس را به صورت همزان تغییر سایز داد، یا به سرعت می توانید همراه با طراحی عکس شما حالت آهنربایی پیدا کند و به خوبی بتوانید از رفرنس در مدل خود کمک بگیرید.

پلاگین Magic UV

magic-uv

کسانی که اغلب در بخش Texturing فعالیت می کنند. به خوبی از اهمیت UV Mapping مطلع هستند. پلاگین Magic UV برای هنرمندانی که خواهان تسلط بیشتری روی UV هستند کاملا مفید و حتی ضروری است. این پلاگین شامل طیف گسترده ای از ابزارها برای ویرایش UV در اختیار دارد. این ویژگی ها که در این پلاگین به شما اراده می شود در خود بلندر یافت نمی شود و می بایست اغلب به صورت دستی آنها را انجام داد. مدل کارها به خوبی می دانند که کار با UVها می تواند خسته کننده باشد و این مشکل با کمبودهایی که Blender دارد تشدید می شود. پلاگین Magic UV آنقدر محبوب شده است که به طور پیش فرض در بلندر و نسخه 2.7 به بالا اضافه شده است. با جست و جوی آن در تب پلاگین ها می توانید آن را فعال کنید.

پلاگین TexTools

پلاگین TexTools

داشتن یک چیدمان درست از UV برای دستیابی به Texture ایده آل برای مدل خود کاملا ضروری است. متاسفانه Blender صرفا ابزارهای ساده ای را برای این بخش در نظر گرفته است. Textools پلاگین حرفه ای در زمینه UV برای بلندر می باشد. ابزارهای متعددی در این مجموعه برای تراز کردن چیدمان های UV و هموارسازی توپولوژی شما وجود دارد. همچنین بیش از 18 حالت مپینگ وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، که دستیابی به بافت‌های عالی برای پروژه‌هایتان را آسان‌تر می‌کند.

پلاگین BookGen

پلاگین BOOKGEN

پلاگین BookGen همانگونه که از اسمش پیداست به راحتی و با چند کلید می توانید مدلهای سه بعدی کتاب را همراه با بافت ها و خلق کنید. پلاگین BookGen تنوع بسیار زیادی در ساخت کتاب های سه بعدی دارد. سایز و اندازه، حجم و نوع کتاب نام کتاب و حتی ناشر کتاب ها را نیز می توان به راحتی خلق و در محیط خود قرار داد. مهمترین دلیل استفاده از این پلاگین رایگان بودن است که با توجه به سرعت بالای این پلاگین و همچنین تنوع و راحتی کار با آن، همواره پیشنهاد می شود تا از ساخت مدل های سه بعدی مانند کتاب ها جلوگیری کرد و راخت با همین پلاگین آن را به محیط خود اضافه کنید.

پلاگین Sculpt Tools

پلاکین Sculpt-Tools

با کمک این پلاگین نرم افزار بلندر را شبیه به یک برنامه مختص Sculpting کنید. پلاگین Sculpt Tools برای کمک به فرآیند مجسمه سازی (اسکالپ) طراحی شده است که از نظر بصری میتواند خلاقیت بیشتری به شما ارائه دهد. کاری که Sculpt Tools انجام می دهد این است که اقدامات پیچیده مانند بولین کردن و ادیت یا همان Modifier را ترکیب می کند تا کار با Blender را آسان تر و سریع تر کند. به عنوان مثال، با ابزار Sculpt Tools، هنرمندان می توانند از ابزار قلم گریس برای شکل دادن سریع به یک شی استفاده کنند. با کمک این نرم افزار میتوانید بهترین راه حل و سریع ترین روش برای اسکالپ کردن را در بلندر بدست آورید.

در این بخش به سراغ پلاگین هایی رفتیم که بیشتر در حیطه کاری Texturing و Sculpting را برای شما معرفی کردیم. این بخش در بلندر برای کسانی است که مدت تقریبا زیادی را با Sculpting انجام میدهند مناسب است.  در بخش سوم و آخر به سراغ پلاگین های حرفه ای و پیشرفته خواهیم رفت. در ضمن برای خرید سیستم مناسب بلندر نیز می توانید به مقاله ” سیستم مناسب بلندر ” نگاهی بی اندازید.