بخش بزرگی از موفقیت Blender ناشی از کامیونیتی و علاقمندانی است که در توسعه آن نقش دارند و آن را گسترش می دهند. ماهیت متن باز بودن Blender باعث شده تا علاقه مندان و متخصصان به ساخت و طراحی پلاگین و افزونه برای این نرم افزار قدرتمند تشویق کند. افزونه ها و پلاگین های نرم افزار محبوب بلندر باعث می شود که کار شما بسیار راحت تر شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با برترین پلاگین های نرم افزار سه بعدی سازی Blender آشنا کنیم. دقت داشته باشید پلاگین بسیار زیادی برای این نرم افزار وجود دارد و تقریبا هر هفته یا هر ماه شاهد پلاگین یا یک افزونه جدید هستیم، ما بهترین هایی که تا به امروز منتشر شده اند را گلچین کرده و به شما معرفی کرده ایم. برای خرید سیستم رندرینگ و یا خرید سیستم گیمینگ می توانید با ما در آرتا پی سی در تماس باشید و با مشاوره خرید توسط متخصصان انتخابی هوشمند و حرفه ای داشته باشید.

پلاگین BLAM

Blam-Plugin

پلاگین قدرتمند BLAM برای کالیبره کردن دوربین سه بعدی در بلندر استفاده می شود. این تکنیک کاربردهای مختلفی از جمله نقشه برداری پروجکشن، جلوه های ویژه در فیلم و انیمیشن و ایجاد شبیه سازی در محیط واقعی دارد. از مهمترین ویژگی های این پلاگین سادگی در استفاده از آن است، کاربر به راحتی میتواند زاویه دوربینی که عکس گرفته شده را تشخیص دهد. این پلاگین از کاربر می خواهد خطوط مشخصی را از عمق بر اساس عکس مرجع ارائه دهد. سپس BLAM می تواند به طور خودکار محیط هندسی را بازسازی کند.با این کار بازتولید معماری دنیای واقعی مانند یک اتاق یا یک راه پله در Blender تنها با استفاده از یک عکس بسیار آسان شود. 

پلاگین Amaranth

پلاگین Amaranth

یکی از بهترین ویژگی هایی که در مورد Blender وجود دارد، دامنه وسیع سفارشی سازی آن است. کسانی که زمان خود را به کار با Blender اختصاص می دهند، از یادگیری و تنظیمات گزینه ها و تنظیمات سیستمی نرم افزار برای حذف یا افزودن قابلیت های بسیار استفاده می کنند. منظور ما همان گزینه هایی است که در Scene وجود دارد. پلاگین Amaranth با توجه به این جنبه بلندر ایجاد شده است. پلاگین مورد نظر ما برای سرعت بخشیدن کار طراحی شده است. این پلاگین ویژگی ها و ابزارهای زیادی را به بلندر اضافه می کند که کار با بلندر را بسیار بهبود می بخشد. میانبرها و گزینه های جدید باعث صرفه جویی در زمان و سهولت استفاده در Blender خواهد شد. یکی از بهترین ویژگی های این پلاگین “Camera to Render Borde” است که از رندر گرفتن گزینه هایی که در عکس نهایی نیستند، جلوگیری خواهد کرد و در زمان گرانبهای رندر صرفه جویی می کند.

پلاگین Ragdoll Tools

پلاگین Ragdoll Tools

مدل سازی و انیمیت کردن کاراکتر مستلزم ریگ بندی با مفصل گذاری می باشد. به این معنی که شما می بایست مدل خود برای انیمیت کردن به صورت طبیعی همانند انسان یا هر موجودی مفصل گذاری کرده تا بتوانید حرکت آن را شبیه سازی کنید.  پلاگین Ragdoll Tools به راحتی هر چه تمام تر و با چند کلیک مدل شما را شبیه سازی می کند و نقاط ریگ بندی را برای شما نشان می دهد. البته که همانند نام پلاگین این ابزار برای شبیه سازی مفصل های عروسکی استفاده می شود. از ویژگی های بسیار جذاب این پلاگین، شبیه سازی وزن مدل است که به آسانی صورت می گیرد. به عنوان مثال هنگامی که مدلی به سمت پایین می افتد با تعیین کردن وزن آن می توان نوع افتان آن را شبیه سازی کرد. Ragdoll Tools از بهترین ها می باشد که می تواند کار شما را سرعت ببخشد.

پلاگین Gaffer

پلاگین gaffer

پلاگین Gaffer برای کسانی که بدنبال نورپردازی و شبیه سازی نور هستند ایده آل است. اگر میخواهید نور طبیعی و فوق العاده سریع داشته باشید همین الان این پلاگین را نصب کنید. این پلاگین نه تنها به شما در ایجاد و خلق نورهای متعدد کمک میکند، بلکه تنظیمات نور لازم در پنل را برای راحتی کار اضافه میکند. برای یک طراح مدل سه بعدی و به خصوص کسانی که در طراحی دیزاین و دکوراسیون داخلی فعالیت میکنند، نورپردازی طبیعی تقریبا نیمی از کار آنها می باشد. Gaffer تمام تنظیمات نورپردازی مهم را فراهم می کند تا بتوانید بدون حواس پرتی در جستجوی تنظیمات مناسب و جستجوی دکمه ها، بر روی داشتن نور بهتر تمرکز کنید. Gaffer به شما امکان می دهد نورهای جداگانه را بدون تداخل سایر نورهای صحنه خود تنظیم کنید. قابلیت HDRI نیز به ساده ترین شکل ممکن تصاویر HDRI را وارد خواهد کرد و نورپردازی بر اساس رنگ و زاویه عکس HDRI ایجاد خواهد کرد. استفاده از پلاگین Gaffer برای تقریبا تمام کسانی که میخواهند خروجی جذابی از نور پردازی داشته باشند واجب است!

در بخش اول به سراغ پلاگین هایی رفتیم که کاربران تازه وارد نیز بتوانند با آنها کار کنند و بتوانند با آنها به راحتی کار کنند. در بخش دوم بهترین پلاگین های نرم افزار بلندر کمی اوضاع حرفه ای تر می شود اما اگر از علاقمندان و عاشقان دنیای سه بعدی هستید و نرم افزار Blender را انتخاب کرده اید تمامی پلاگین های معرفی شده مناسب شما خواهد بود. در ضمن برای خرید سیستم مناسب بلندر نیز می توانید به مقاله ” سیستم مناسب بلندر ” نگاهی بی اندازید.