نرم افزارهای مناسب برای رشته عمران از تنوع زیادی برخودرار هستند. هرکدارم از این نرم افزارها سیستم مورد نیاز مجزای خود را می طلبند. به عنوان مثال خرید سیستم مناسب برای نرم افزار ETABS با خرید سیستم مناسب برای Revit متفاوت هستند. در این مطلب ما سعی کردیم که سیستم مناسب به صورت کلی بازگو کنیم. دقت داشته باشید که میتوانید باری خرید سیستم به صورت تخصصی برای نرم افزار خاص در زمینه عمران میتوانید به قسمت راهنمای خرید سیستم مراجعه کنید

خرید پردازنده مناسب:

در نرم افزار ETABS: براساس توصیه خود شرکت CSI به هیچ عنوان به سراغ پردازنده های قدیمی تر از 5 سال نروید، چرا که آنها (مثلا Core i7-7700K) به هیچ عنوان پاسخگوی شما نخواهند بود. و سعی کنید پردازنده خود را از دو نسل اخیر محصولات AMD و اینتل انتخاب کنید. این توصیه دو دلیل دارد، اول رشد چشمگیر ضریب IPC در پردازنده های مدرن در یکی دوسال اخیر؛ و دوم افزایش چشمگیر فرکانس های پایه و حداکثری پردازنده ها در همین بازه زمانی است، که باعث شده راندمان عملکرد آنها به شدت افزایش یابد. به طوری که یک پردازنده Core i3 مدرن به مراتب بهتر از یک پردازنده Core i7 مربوط به چهار نسل پیش عمل خواهد کرد. نوع بار پردازشی نرم افزار Etabs ترکیبی از پردازش تک هسته ای و چند هسته ای است.

در نرم افزار Revit: یک پردازنده مرکزی با فرکانس بالا یا تعداد هسته بالا بهتر است بستگی به این دارد که یک برنامه چقدر بهینه طراحی  شده است تا از چندین هسته CPU (اغلب به عنوان چند رشته ای نامیده می شود) استفاده کند. اکثر کارهای طراحی در Revit فقط می تواند از یک هسته CPU استفاده کند که یک CPU با فرکانس بالا را بدون در نظر گرفتن تعداد هسته، به یک انتخاب ایده آل برای این کارها تبدیل می کند. به همین دلیل، سیستم مناسب «مدل‌سازی و طراحی»  با پردازنده های سری Core اینتل با فرکانس‌های تقویت توربو بالا (5.0 گیگاهرتز یا بیشتر) پیشنهاد می شود.

در نرم افزار اتوکد:  در نرم افزار اتوکد دو ویژگی برای خرید پردازنده وجود دارد. اولی: فرکانس به طور مستقیم بر تعداد عملیاتی که یک هسته CPU می تواند در یک ثانیه انجام دهد (سرعت آن) تأثیر می گذارد. دومی: تعداد هسته های فیزیکی در یک CPU است (چند عملیات می تواند به طور همزمان اجرا شود).

جمع بندی خرید پردازنده برای عمران:

نرم افزار های عمران تقریبا همگی نیازمند پردازنده ای با قدرت تک هسته ای بالا می باشند. پردازنده های اینتل نسل جدید (نسل 12) را میتوان پرچمدار تک هسته ای قلمداد کرد. بطور کلی شما باید پردازنده ای انتخاب کنید که قدرت پردازشی در بخش تک هسته ای بالایی داشته باشد. دقت داشته باشید که خرید پردازنده مناسب  برای نرم افزارهای عمران در بخش رندر متفاوت است و می بایست پردازنده ای را انتخاب کنید که از قدرت پردازشی چندهسته ای بالایی داشته باشد.

سیستم مناسب عمران

خرید کارت گرافیک:

کارت گرافیک مناسب برای کار در نرم افزار های عمران آنقدر نقش بالایی نداشته و صرفا برای رندر سریعتر میتوان از آنها استفاده کرد. البته این بدین معنی نیست که کارت بسیار ضعیفی را استفاده کنید. اگر کار با نرم افزارهای BIM را فقط برای طراحی انجام می دهید خرید یک کارت میان رده می تواند گزینه مناسبی باشد اما اگر رندرینگ و نوردهی حرفه ای را انجام می دهید بهتر است به سراغ کارتهای سری RTX شرکت انویدیا بروید. اما اکثر کسانی که با نرم افزارهای عمران نظیر Revit و Autocad سروکار دارند، مهمترین کارکرد سرعت در مدل سازی و اجرای نما و نقشه های ساختمانی است تا اینکه به مسائلی همچون نورپردازی و رندر اهمیت دهند. چرا که بعد از طراحی، فقط یک یا دونما (عکس) از طراحی خود نیاز دارند. پس اگر از این دسته کسانی هستید که فقط برای طراحی و ساخت نما وسازه از نرم افزار های طراحی معماری استفاده میکنید بهتر است کارت گرافیکی میان رده را در لیست خرید خود قرار دهید. پیشنهاد ما کارت GTX 1660 Super است. چرا که این کارت با در اختیار داشتن 6 گیگابایت مقدار حافظه از نوع GDDR6 می تواند کاملا کافی باشد. پس در خرید این قطعه گران قیمت نیازی نیست هزینه بالایی را صرف کنید و یک کارت گرافیک میان رده کافی می باشد (اگرچه قیمت GTX 1660 Super نیز در بازار قیمتی بالا دارد و اگر توان خرید آن را ندارید می توانید به گزینه های دیگری مانند GTX 1660 معمولی و یا 1650 نیز نگاهی داشته باشید.

حافظه رم و حافظه ذخیره سازی:

بدون اینکه شما را گیج کنیم، رم خود را 16 گیگابایت انتخاب کنید. اگر میتوانید بیشتر هزینه کنید که چه بهتر، اگر مقدور نیست همان 16 گیگابایت مقدار رم کاملا کفایت میکند و نیازی به رم بالاتر برای استفاده در نرم افزارهای BIM نیست. همچنین دقت داشته باشید که رم ها را به صورت دوکاناله انتخاب کنید. برای بخش ذخیره سازی، بهترین حالت استفاده از نرم افزاهای عمران، انتخاب یک NVMe 2.0 پرسرعت می باشد. حافظه های NVMe M.2 برای اجرای روان نرم افزارها می تواند کمک بسیار بالایی به شما داشته باشد.

در مجموع باید گفت برای خرید سیستم مناسب کار با نرم افزارهای عمران، ابتدا می بایست پردازنده قدرتمندی را انتخاب کرد و مابقی قطعات در جایگاه های بعدی قرار میگیرند. اگر به دنبال خرید سیستم مناسب برای نرم افزارهای BIM هستید و نمی دانید چه قطعاتی مناسب کار شماست، جای نگرانی نیست با مشاوره رایگان ما در آرتا پی سی می توانید به راحتی سیستم مناسب برای کار خود را تهیه کنید. با تماس به متخصصان ما در آرتا پی سی به راحتی و با اطمینان به خرید بپردازید. برای خرید سیستم رندرینگ و یا سیستم گیمینگ می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کنید و از خدمات 24 ساعت آنلاین برخوردار بشوید. گروه آرتا پی سی با در اختیار داشتن متخصصان حوزه رندر و گیمینگ کمک بسیار مناسبی می تواند برای شما باشد.