طی سالیان اخیر نرم‎ افزارهای زیادی برای تدوین بین عموم مردم رواج پیدا کردند، در این بین ادوبی پریمیر طی بروزرسانی های متعدد توانست خودش را به محبوب ترین نرم افزار تدوین ویدیو در بین کاربران حرفه ای جا بیاندازد. از این رو برای خرید سیستم مناسب برای این نرم افزار کاربران بودجه های مختلفی را در در نظر میگیرند اما هنگام خرید یک سیستم مناسب ممکن است به شکل دقیق نمیتوانند انتخاب درستی داشته باشند. در ادامه میتوانید قطعات مناسب برای خرید یک سیستم تدوین حرفه و کار با نرم افزار قدرتمند Adobe Premier Pro را مشاهده کنید.

محیط نرم افزار Premier Pro
محیط نرم افزار Adobe Premier Pro

پردازنده / ماردبرد CPU/Motherboard:

پردازنده یکی از مهمترین قطعه سخت افزاری برای نرم افزار پریمیر می باشد. انتخاب یک پردازنده مناسب برای تدوین میتواند عملکرد کلی سیستم شما را بسیار بهبود ببخشد. با این حال، توجه داشته باشید که پردازنده ای که از نظر تئوری قدرتمند است همیشه بهتر نیست زیرا تعداد هسته‌هایی که Premiere Pro می‌تواند به طور موثر از آن‌ها استفاده کند، محدودیت دارد. به همین دلیل است که دیگر کسی به سراغ پردازنده های ورک استیشن مانند Xeon شرکت اینتل باری کار با نرم افزار ادوبی پریمیر نمی رود. با تعداد هسته های موجود در CPU های امروزی، یک پردازنده نسبتا استاندارد به راحتی با هزینه بسیار کمتر میتواند عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده های گرانقیمت Xeon به شما ارائه کند.

کدام پردازنه برای Adobe Premier Pro ایده‎ آل است:

بهترین CPU برای Premiere Pro به شدت به کار و بودجه شما بستگی دارد. سریع‌ترین CPU فعلی AMD Threadripper 3970X است، اگرچه AMD Ryzen 5950X تقریباً در این نرم افزار برای پلی بک (نمایش فول یک ویدیو قبل از رندر) نیز میتواند گزینه ارزانتر و بهتری برای شما باشد. پردازنده‌های Core اینتل (به ویژه i9 10900K، i9 11900K و i7 11700K) نیز گزینه‌های عالی برای کسانی هستند که بودجه کمی دارند، زیرا شامل Quick Sync می‌شوند که می‌تواند به جای GPU شما برای رمزگشایی/رمزگذاری H.264 به شما کمک کنند (Encode/Decoe).

کدام پردازنده بهتر است؟ AMD یا Intel؟

در حال حاضر، AMD از نظر نمایش ویدیو در برنامه و همچنین عملکرد در خروجی گرفتن بهتر عمل میکند. اگرچه مدل های Core i9-11900K، i7 11700K گزینه های عالی هستند چراکه شامل Quick Sync میتواند کمک خوبی برای کسانی باشد که میخواهند از پردازنده CPU بجای کارت گرافیک  GPU از آن استفاده کنند. این گزینه QuickSync میتواند به خوبی در بخش خروجی H.264 و HEVC میتواند به خوبی AMD  عمل کنند. این حالت می توانند به شما در بخش رندرگیری به خوبی کمک می کند.

مادربرد نیز از نظر ما انتخابی باشد که صرفا بتواند از اسلات های رم بلاتر پشتیبانی کند، اسلات PCI Express x16 میتواند برای نصب یک کارت گرافیک کافی باشدو در مجموع خرید یک مادربرد بسته به بودجه شما دارد.

کارت گرافیک GPU:

شرکت ادوبی در طی سالیان گذشته به خوبی توانسته از کارت گرافیک در نرم افزار ادوبی پریمراستفاده کند. اگرچه استفاده از کارت گرافیک زمانی مهم است که میخواهد گزینه GPU-Acceleration را فعال کنید. این گزینه به کاربر کمک میکند تا از قدرت کارت گرافیک برای خروجی (رندر) کمک بگیرد. در این حالت اگر کارت شما قدرت لازم را داشته باشد می تواند سرعت به مراتب بهتری را نسبت به پردازنده مرکزی CPU داشته باشد.

در ادامه افکت هایی که از GPU میتوانند استفاده کنند را مشاهده میکنید (GPU Accelerated Effects):

GPU Acceleration
آیکونی که نشان میدهد افکت از GPU میتواند استفاده کند

حافظه رم RAM:

مقدار دقیق حافظه رم به طول تایم لاین، کدک ویدویوها (کدک به نوع رمزنگرای یک ویدیو گفته می شود مانند H.264 یا HVEC) و حجم ویدیوها بستگی دارد. برای نرم افزار پریمیر عموما مقدار 32 گیگابایت رم برای کار در رزولوشن 1080p پیشنهاد میکند اما اگر کار با رزولوشن 4K را بیشتر انجام می دهید مقدار 64گیگابایت رم گزیه ایده آل می باشد. دلیل اینکه مقدار رم بالا همواره برای نرم افزار پریمیر پیشنهاد می شود این است که شما اغلب به طور همزمان با چندین نرم افزار کار می کنید و رم بالا میتواند کمک بسزایی به شما کند.

حافظه ذخیره سازی:

در حالی که می توانید تنها با یک درایو به کار خود ادامه بپردازید، توصیه می کنیم بسته به بودجه و سطح عملکرد مورد نظر خود، دو تا چهار هارد دیسک را انتخاب کنید. درایو اصلی: سیستم عامل/خود نرم افزار (SSD/NVMe) – سیستم عامل ویندیوز / ادوبی پریمیر. انتخاب سریعترین حافظه با توجه به بودجه شما، برای این بخش بسیار مهم است. در حقیقت تا جایی که می توانید از حافظه های پرسرعت استفاده کنید. حافظه هایی مانند SSD/M.2 NVMe از شرکت سامسونگ یا Sabrent.

در مجموع برای خرید سیستم رندرینگ / تدوین میتوانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده یا با تماس به متخصصان ما در زمینه خرید سیستم های رندرینگ و سیستم گیمینگ به شما کمک کنند.