با ما و پاسخ به سوالات شما همراه باشید

amdintel

سوال اول:

اولین سوال که می توان چالشی ترین هم آن را حساب کرد، اینتل یا AMD؟

به طور خلاصه میتوان گفت، هیچکدام و هر دو، منظور از این حرف این است که مهمترین نکته در انتخاب پردازنده، و در کل خرید قطعات کامپیوتر این است که تعصب برند نباید داشت.و خود را به هیچکدام از برندها نباید محدود کرد و بسته به نیاز بررسی کنیم که کدام پردازنده در رنج بودجه خرید ما میتواند نیاز ما را به شکل بهتری پاسخگو باشد و خروجی بهتری را به ما بدهد. در واقع شروع کردن این بحث به خودی کار اشتباهی است و باعث میشه خود ما به صورت پیش فرض یک سری از ویژگی ها را از ذهن حذف کنیم و ممکن است امکانات بهینه‎تر برای ما در آن سوی میدان باشد و در واقع ما آن را از ابتدا نادیده بگیریم. در واقع هردو پردازنده نکات مثبت و قدرت زیادی دارند که نمیتوان گفت یکی از یکی دیگر بهتر است و این بسته به نیاز ما  و همچنین بودجخ ما در استفاده دارد.

 

سوال دوم:

هرچقدر فرکانس بالاتر باشد، عملکرد بهتر است؟

پاسخ این سوال همانند سوال قبلی هم درست است و هم غلط. درستی این سوال به این معنی است که فرکانس یکی از پارامترهای موثر در عملکرد پردازنده می باشد اما تنها مورد موثر نیست در پردازنده های قدیمی که معماری ساده‎تری داشتند، و تقریبا همگی از معماری یکسانی پشتیبانی می‎کردند تقریبا فرکانس خیلی موثر بود و اختلاف بین پردازنده ها مشخص می شد به این دلیل که تعداد هسته ها فقط یکی بود و فرکانس بالاتر می توانست قدرت را مشخص کند. اما در CPUهای مدرن و امروزی پارامترهای موثر در عملکرد پردازنده بسیار زیاد شده و یکی از ویژگی مهم در عملکرد که اخیرا سازنده خیلی رو این مساله دقت کردند و اهمیت ان را بیشتر از فرکانس می دانند بحث IPC می باشد. اینتل درمورد پردازنده مدرن خود مانند پردازنده نسل یازده و دوازده تاکید اینتل به افزایش IPC می باشد و عملکرد CPU به واسطه IPC می باشد.

سوال سوم:

 IPC چیست؟

در واقع راندمان استفاده پردازنده از فرکانسی است که در بالاتر اشاره کردیم. فرکانس تعداد سیکل کاری است که پردازنده در هر ثانیه می تواند نشان دهد که با واحد هرتز اندازگیری می شود. IPC ضریبی است که در فرکانس ضرب می شود و نشان می دهد که پردازنده به ازای سیکل کاری که انجام می دهد چه مقدار کار مفید میتواند انجام دهد. و چه مقدار عمل پردازشی و به اصطلاح Instruction می تواند انجام دهد همانگونه که این راندمان مخفف Instruction Per Cycle یا به شکل عامیانه Instruction Per Clock می باشد. تعداد دستوراتی که در هر سیکل کاری را می تواند انجام دهد را به ما نشان می دهد. این امر از دید خیلی ها بهتر از فرکانس بالا و در کل بحث فرکانس می باشد و می تواند در عملکرد پردازنده مناسبتر باشد. این امر در نرم‎افزارهای مدرن می تواند بسیار مناسب باشد.