بعد از اینکه خبر خرید شرکت ARM توسط انویدیا پخش شد کاربران سوالات زیادی از اینکه اصلا آرم چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد. شرکت آرم یکی از بزرگترین و مهمترین بازیگران در بازار پردازنده ها محسوب می شود. در حالی که هیچ پردازنده ای را تولید نمی‎کند. شرکت آرم که مقر اصلی آن در انگلستان قرار دارد و یک شرکت انگلیسی به شمار می‎رود، برخلاف رقبای اصلی یعنی AMD و Intel که شرکتهای شناخته شده ای بسیار شناخته شده ای هستند، فقط پردازنده و معماری آنها را طراحی می‎کند و در ازای دریافت حق امتیاز این طراحی ها را در قالب IP یا همان دارایی‎های معنوی در اختیار سایرین قرار می‎دهد تا بتواند بر اساس آنها پردازنده‎های خود را تولید کرده و به فروش برساند.
در ادامه می‎توانید بررسی ویدیویی را مشاهده کنید:

پردازنده‎های ARM به‎دلیل نوع طراحی توان مصرفی بسیار پایینی دارند که این مساله آن‎ها را برای استفاده در دستگاه‎های قابل حمل مانند موبایل و تبلت بسیار مناسب می‎گند و الان تقریبا می‎توان گفت تمامی موبایل ها و تبلت های بازار به پردازنده های ARM مجهز شده‎اند. البته پردازنده‎های ARM به خاطر تفاوت با پردازنده های سنتی X86 گه در کامپیوترها و لپ‎تاپ‎ها استفاده می‎شوند و البته عدم سازگاری مناسب ویندوز هیچوقت نتوانستند به شکل موثر وارد بازار PC بشوند، که این موضوع شاید بزودی تغییر کند.

با معرفی پردازنده M1 توسط اپل که آن هم پردازنده‎ ARM به شمار می‎رود، و عملکرد شگفت انگیز آن بروی لپ‎تاپ و حتی بروی iMacهای این شرکت، همه غول‎های صنعت IT از جمله مایکروسافت و گوگل به ساخت پردازنده‎های اختصاصی خود بسیار ترغیب شده‎اند و در حال طراحی پردازنده‎ها بر اساس معماری ARM هستند و شاید این امر چهره صنعت کامپیوتر را به طور کامل تغییر دهد. از جمله بزرگترین مشتری‎های شرکت ARM میتوان به اپل، کوالکام، سامسونگ، هواوی، انویدیا و حتی خود AMD و Intel اشاره کرد.

انویدیا و آرم

انویدیا در طول سالهای گذشته، از مشتری‎های شرکت ARM بوده و پردازنده‎های موبایلی با معماری آرم تولید می‎کرد، و اکنون اولین پردازنده سروری مستقل خود را بر مبنای معماری آرم معرفی کرده است. اما داستان از آنجا شروع شد که انویدیا در سال 2020 با مالک قبلی شرکت آرم که شرکت سافت‎بانک ژاپنی بود به توافق رسید که در ازای پرداخت 40 میلیارد دلار این کمپانی را خریداری کند. این اولین باری نبود که شرکت ARM معامله می‎شد. سافت بانک در سال 2016 آرم را از مالکین اصلی آن به قیمت 24 میلیارد دلار خریداری کرده بود اما به دلیل اینکه شرکت ژاپنی پیش از این حضور پررنگی در بازار پردازنده ها و موبایل نداشت، مالکین آن آنچنان موضوع مهمی نبود اما اکنون انویدیا 40 میلیارد دلاری که گرانترین معامله تاریخ صنعت کامپیوتر خواهد بود داستانی کاملا متفاوت را دنبال می‎کند. انویدیا تقریبا با تمام مشتری‎های فعلی ARM به صورت مستقیم و غیر مستقیم در رقابت است و نگرانی‎های بسیار زیادی در رابطه با مالکیت این شرکت بر آرم و رویکرد این شرکت در آینده وجود دارد. از جمله این نگرانی ها می‎توان به محدود کردن دسترسی رقبا به فناوری‎های جدید رد آرم، افزایش غیر رقابتی حق امتیازها و یا حتی قطع پروسه واگذاری لایسنس اشاره کرد که همه آنها بر اساس قوانین ضد انحصارطلبی در دنیا غیرقانونی است. شرکت انویدیا قول داده است که هیچکدام از این اتفاقات رخ نخواهد داد و ARM به روال فعالیت قبلی ادامه خواهد داد و مراجع قانونی در سرتاسر دنیا در حال بررسی این موضوع و پیداکردن راه‎کاری برای اطمینان از این امر هستند.  در مجموع باید منتظر ماند و دید که آیا انویدیا رویکرد جدیدی برای ARM را درپیش میگیرد یا واقعا آرم همچنان به رویه قبلی خود ادامه خواهد داد و خبری از انحصارگری توسط انویدیا نخواهد بود.