با یکی دیگر از برنامه های مختصر و مفید با ما همراه باشید

شاید برای شما پیش آمده باشد که تفاوت بین کیبوردهای مکانیکی با کیبوردهای معمولی چیست و آیا واقعا تفاوتی بین کیبوردها و کلیدهای آنها وجود دارد یا خیر. پاسخ سریع برای این سوال یک بله می باشد. از تمامی ابعاد اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم میتوان متن بسیار بلندی را نوشت که مطمئناً از حوصله شما خارج است. ما در گروه آرتا پی سی به صورت خلاصه و مفید به این موضوع پرداختیم و تفاوت‎ بین کیبوردهای معمولی و انواع کیبوردهای مکانیکی را برای شما خواهیم گفت.

در ادامه می‎توانید ویدیو تفاوت کیبوردها را مشاهده کنید:

هدف از این برنامه این است که تفاوت کیبوردها و مکانیزم‎های آنها را بررسی کنیم. در کیبوردهای ساده یا ممبرینگ MEMBERING هنگام فشار دادن دکمه دو لایه پلاستیکی که در زیر قرار دارد به یکدیگر اتصال پیدا کرده و دستور شما را اجرا می‎کند. اما در کیبوردهای مکانیکی مکانیزم متفاوت است. در کیبوردهای مکانیکی Mechanical Keyboards در زیر هر یک از کلیدها یک سوییچ قرار گرفته است. خود این سوییچ‎ها دو حالت دارند، سوییچ‎های خطی و سوییچ‎های لمسی. سوییچ‎های خطی به این شکل است که شما می‎بایست کلید را تا آخر فشار دهید تا دستور شما اعمال شود اما در سویچ‎های لمسی فشار وقتی به نمیه راه برسید دستور اجرا میشود. هدف ما در این مطلب این است که بتوانیم انواع رنگ‎ها در سوییچ‎های چری ام Cherry M را به شما اطلاع دهیم.

سوییچ‎های قرمز RED

اولین سوییچ‎ نوع قرمز می ‎باشد. نوع رفتار این سوییچ به صورت خطی می‎باشد و فشار نسبتا سبکی را باید وارد کرد تا دستور اجرا شود و نیروی تحریک این نوع سوییچ جدود 45 گرم است. فاصله لازم برای تحریک سوییچ قرمز دو میلی‎تر است و کل مسافتی که سوییچ حرکت میکند 4 میلی‎متر است. از نظر شدت صدا سوییچ‎های قرمز می‎توان گفت کیبوردهای ساکتی هستند. طول عمر هر سوییچ نیز 50 میلیون فشار می‎باشد. این نوع سوییچ‎ها برای افرادی یا بهتر است بگوییم گیمیرهایی پیشنهاد می‎شود که به دنبال اکشن سریع و با حداقل مقاومت هستند.

سوییچ‎های آبی Blue

نوع رفتار این مدل کلیکی است بدین معنی که باید کلید را کاملا فشار داده تا دستور شما اعمال شود. فشار سنگین را داراست که نیروی تحریک آن حدود 60 گرم است. فاصله لازم برای تحریک دو میلیتر است. کل مسافتی که سوییچ حرکت میکند همانند قرمز چهار میلی‎متر است و همچنین صدای بلندی دارد. طول عمر کلیدها نیز 50 میلیون فشار می باشد. برای تایپیست‎های مبتدی تقریبا استفاده می‎شود ولی از می‎توان گفت به دلیل صدای بلند گیمیرهای زیادی به سمت این سوییچ‎ها سوق پیدا کرده‎اند.

سوییچ‎های قهوه‎ای Brown

نوع رفتار این سویچچ لمسی می‎باشد، فشار نسبتا متوسطی را داراست که حدود 45 گرم است. فاصله لازم برای تحریک سوییچ دو میلی‎متر و کل مسافت حرکت سوییچ چهار میلی‎متر می‎باشد. شدت صدای تقریبا کم، طول عمر کلید 50 میلیون فشار است. این نوع کلید‎ها ترکیب خیلی خوبی بین گیم و تایپ را در اختیار دارد.

سوییچ سرعتی Speed و سوییچ مشکی Black

دو سوییچ سرعتی و مشکی. سوییچ‎های مشکی نوع رفتار آنها خطی است و فشار سنگینی را باید به کلید وارد کرد. نیروی محرک این نوع تقریبا 60 گرم است. فاصله و مسافت تحریک مانند سایر کیبوردها است. صدای نسبتا پایینی دارد و بیشتر در بازی‎های سرعت بالا استفاده می‎شود تنها تفاوت این سوییچ با نوع قرمز در این است که مقاومت بیشتری دارد بدین معنی که کلید باید بیشتر فشار داده شود. سوییچ نوع سرعتی یا Speed نیز خطی هستند که فوق‎العده فشار سبکی را دارند فاصله لازم برای تحریک این سوییچ 1.2 میلی‎متر است. همانطور که از نام این نوع پیداست، برای بازی‎های سرعتی که نیاز به عکس‎العمل سریعی دارد بسیار مناسب است. اما بدیلیل قیمت بالای این نوع سوییچ‎ها تقریبا در بازار ایران به ندرت پیدا می‌‎شوند وبیشتر تقاضا برای سوییچ‎های قرمز می‎باشد.

خب تفاوت رنگ‎بندی بین سوییچ‎های چری را باهم بررسی کردیم. برخی کیبوردهایی در بازار مشاهده می‎کنیم که به عنوان نیمه مکانیک از آنها نام می‎برند. این نوع کیبوردها حس و حالی شبیه به کیبوردهای مکانیکی را دارند اما همانگونه که از اسم آنها گفتیم (نیمه مکانیک) اگر شما کلید را برداریم میبینیم که قابلیت تعویض سوییچ وجود ندارد و در زیر این کلید همان دولایه پلاستیکی وجود دارد و مانند کیبوردهای ممبرینگ عمل می‎کنند. از مزایای دیگر کیبوردهای مکانیکال تعویض سوییچ می‌‎باشد. بسته به نوع برندی که خریداری میکنید. سوییچ اضافه در جعبه محصول قرار گرفته و با آچاری که در جعبه وجود دارد میتوانید به راحتی کلیدهای خود را تعویض کنید. در مدلهای فانتزی نیز شاهد کلیدهای اضافی با اشکال گوناگونی هستیم مثلا شما اگر به بازی خاصی مانند World of Warcraft علاقه دارید کلیدهایی با محوریت این بازی وجود دارد که میتواند با کلیدهای خود کیبورد تغییر دهید.

اگر به دنبال خرید کیبوردهای مکانیکی رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.