بررسی مادربرد گیگابایت مدل Aorus Z590 Master

همان‌طور که میدانید شرکت Intel حدود ده سال بدون رقابت جدی از طرف AMD پیشتاز بازار پردازنده‌ها بود. تا حدود چهار سال پیش باعرضه نسل اول از پردازنده Ryzen شرکت AMD این یکه‌تازی به چالش کشیده شد و با عرض هر نسل AMD توانست پیشرفت بیشتری کند و موقعیت اینتل را به خطر اندازد تا جایی که با پردازنده‌های نسل 5000 خود این شرکت توانست آخرین تکیه‌گاه اینتل که در واقع برترین پردازنده CPU گیمینگ بازار بود را نیز به دست بیاورد و AMD توانست با سری 5000  این عنوان را نیز از آن خود کند. برای اینتل زمان آن رسیده بود که واکنشی نسبت به آن نشان دهد. نتیجه تلاش اینتل پردازنده‌های نسل 11 بودند که با افزایش ضریب IPC به ادعای اینتل دورقمی و با فرکانس‌های شگفت‌انگیز بالای 5 گیگاهرتز مسلح شده تا به جنگ علیه رقیب خود AMD بروند. اما اینکه اینتل موفق بود یا نبود را در مقاله‌ای جداگانه برای شما بررسی خواهیم کرد. بحث دیگری که با شما هستیم بحث جدا از بالا می‌باشد و جایی است که اینتل موقعیت بدی را در باربر رقیب خود پیدا کرده بود، چیپ ست مادربرد و ویژگی‌های پلتفرم بود که پردازنده‌های اینتل بروی آن عرضه می‌شد. برای این موضوع اینتل با طراحی چیپ ست‌های سری 500 خود و بخصوص چیپ ست Z590 که پرچم‌دار این نسل می‌باشد، سعی کرده ضعف‌ها و کمبودهای خودش را جبران کند از جمله مشخصات مهم و اساسی که در این چیپ ست اضافه شده و خیلی مؤثر برای بحث رقابت در بازار می‌توان به پشتیبانی ذاتی از PCI Express  نسل 4 پشتیبانی ذاتی از رم‌های DDR4 با فرکانس 3200 و پشتیبانی از آخرین نسل USB اشاره کرد. در این میان برند Aorus که در واقع زیرمجموعه گیمینگ شرکت گیگابایت می‌باشد، طبق معمول مجموعه کاملی از مادربرد بر مبنای این چیپ ست عرضه کرده. یکی از نکات حرفه‌ای و جذاب در برند Aorus فرهنگ نام‌گذاری آن می‌باشد که به شکل کاملاً مشخص و واضح بر اساس نام محصول می‌توانید رده‌بندی آن را مشخص کنید. این رده‌بندی شامل سری Pro, Elite, Ultra, Master, Extreme می‌باشد که در این بین مستر محصولی بالارده محسوب می‌شود که اکثر امکانات Aorus را شامل می‌شود و همچنین قیمت آن نیز کمی بهتر از سری Extreme آن می‌باشد.

مادربرد مورد بررسی ما مدل Aorus Z590 Master می‌باشد. از ویژگی‌های ظاهری این مادربرد از طراحی رنگ مشکی و طوسی استفاده کرده که ترکیب رنگ مشکی و طوسی در قسمت‌های خنک‌کننده ظاهری جذابی را به کاربر ارائه می‌دهد. اسلات‌های رم و PCI Express تماماً از اسلات‌های فلزی پوشش داده شده است که هم استحکام ساختاری و نیز کاهش نویز و اختلال‌های الکترونیکی را در بر می‌گیرد.

در بخش جزئیات فنی نیز اولین مورد در بخش بالایی مادربرد دو اتصال 8 پین برای تأمین برق مورد نیاز پردازنده می‌باشد که نشان می‌دهد گیگابایت این مادربرد برای بحث اورکلاک کاملاً آماده کرده است. بخش بعدی در قسمت پایینی مدار تغذیه عالی را مشاهده می‌کنیم که از یک طراحی 18+1 فاز استفاده می‌کند که هرکدام از آن 18 فاز اصلی تا حداکثر 90 درصد آمپر جریان می‌تواند برای پردازنده تأمین کنند که مقدار شگفت انگیر مجموع 1620 آمپر جریان را این مدار تغذیه می‌تواند برای پردازنده تأمین کند. بروی این مدار تغذیه چیزی که بیش از هر چیز جلب‌توجه می‌کند هیت سینک تیغه‌ای شکل می‌باشد که عملکردی بسیار عالی دارد که به‌نوعی نشان گیگابایت است. همچنین در قسمت زیر کاور پنل پشتی نیز فن کوچکی طراحی شده که به جریان هوا و بحث خنک‌کنندگی کمک می‌کند. در قسمت بالای مادربرد نیز نمایشگر Debugger را مشاهده می‌کنیم که کدهای مربوط به بوت و شرایط مادربرد را به شما نشان می‌دهد که برای اورکلاکرها می‌تواند چیز مهمی باشد. کنار دیباگر یک کلید پاور قرار گرفته شده قبل از وصل کردن آن به درون کیس می‌توانید از طریق این کلید پاور مادربرد را روشن کنید. اتصال 24 پین برق، همچنین اتصال 24 پین برق یک سنسور دما مادربرد نیز وجود دارد. همچنین دو اتصال RGB نیز برای استفاده قرار گرفته شده که یک از آنها که در بخش بالایی قرار دارد ARGB می‌باشد. همان گونه که می‌توان با اولین نگاه مشاهده کرد یک روکش بزرگ بروی این مادربرد قرار دارد که بیشترین مساحت مادربرد را در برد می‌گیرد در زیر آن ما سه اسلات حافظه M.2 را داریم از این سه اسلات حافظه اسلاتی که در بخش بالا قرار گرفته و نزدیک به پردازنده CPU قرار دارد به‌صورت مستقیم به پردازنده وصل شده و در صورت استفاده کردن از پردازنده‌های نسل یازده عملکرد خواهد داشت. در بخش پورت‌های پنل پشتی مادربرد شاهد دو کلید بایوس هستیم که برای ریست کردن و به‌روزرسانی بایوس استفاده می‌شود. دو پورت آنتن وای‌فای نیز دیده می‌شود. ده عدد پورت USB در این پنل وجود دارد. نه عدد USB Type-A و یک عدد USB Type-C که تمام آنها استاندارد 3.2 را پشتیبانی می‌کنند. همچنین اتصال Display Port یک پورت LAN و همچنین 5 عدد جک 3.5 میلیمتری صدا نیز بروی این پنل قرار دارد.

در مجموع مادربرد گیگابایتAorus Z590 Master  را میتوان یک محصول بالا رده بسیار مناسب و حرفه دانست که با توجه به قیمت بهتر نسبت به سری Extreme یک خرید بسیار مناسب برای گیمیرها باشد. امکانات بالا و مناسب ظاهری گیمیر پسند و امکانات و پشتیبانی از بالاترین قطعات همه و همه ارزش خرید بالای این مادربرد را توجیه میکند. اگر به دنبال خرید کارت های رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.