سری ویژن Vision شرکت گیگابایت در واقع برای آن دسته کسانی طراحی شده که ذوق هنری و در کاربرانی که به دنبال خلاقیت هستن تولید شده است. ویژگی های این سری با نوع نیاز این دسته از مخاطبان هماهنگ شده است. طراحی ظاهری خاص و امکاناتی که طراحی شده برای کاربرانی مانند تدوینگرهای ویدیو، طراحان سه بعدی، محیط کارهای گرافیکی و از این نوع کاربردهای ساخته شده است. محصول پیش روی ما مادربرد گیگابایت مدل Z590 Vision G می باشد.

در ادامه میتوانید بررسی ویدیویی این محصول زیبا را مشاهده کنید:

اولین چیزی که بعد از آنباکس کردن این محصول چشم به آن برمیخورد و جلب توجه میکند ظاهر آن است، استفاده از رنگ سفید می باشد که میتوان گفت این رنگ امضای سری Vision شرکت گیگابایت می باشد. تمامی محصولات سری ویژن گیگابایت از این رنگ استفاده میکنند. ترکیب رنگ سفید بروی مادربرد و پس زمینه مشکی همچنین قطعات نقره ای و طوسی رنگ که بروی این محصول اجرا شده و شکل خاصی که میبینم توانسته فاصله ای در مقابل طراحی های سری مادربردهای گیمینگ معمول که اغلب به رنگ تیره تولید شده بگیرد و بیشتر به سمت طراحی هنری پیش رفته است که از جلوه های خاص این مادربرد می باشد که طراحی زیبا و چشم گیری نیز می باشد.

در بخش جزئیات فنی این محصول اولین چیزی که جلب توجه میکند، پنل های خنک کننده می باشد که برای اسلات های M.2 قرار گرفته است. چهار عدد اسلات M.2 در قسمت زیرین خنک کننده ها وجود دارد.

قسمت مهم دیگر پنل پشتی می باشد که به صورت از پیش نصب شده قرار دارد و نیازی به نصب آن توسط کاربر نیست. در بالای مادربرد اولین چیزی که مشاهده میکنیم برق پردازنده مرکزی می باشد. برق CPU از یک اتصال 8 پین و یک اتصال چهار پین استفاده میکند که این امر به ما نشان میدهد شرکت گیگابایت بحث اورکلاک کردن را در اولیت قرار نداده است و در امتداد دیدگاه غیر اورکلاک کدار تغذیه از یک مدار 12+1 فاز استفاده میکند، مدار تغذیه ای که برای استفاده از پردازنده ها در حالت نرمال کاملا کفایت میکند اما برای بحث OverClock مانند پردازنده های سری K شرکت اینتل مناسب و کافی نیست به این دلیل که نوع کاربر این محصول که Creatorها هستند به دنبال بحث اورکلاک نیستند و بیشتر سیستم پایدار را مد نظر خود قرار میدهند.

مادربرد گیگابایت Z590 Vision G

در قسمت بالایی نیز خنک کننده به صورت یک بلاک آلومینیومی می باشد. در قسمت پشت پنل I/O خنک کننده مدار تغذیه از همان خنک کننده های حرفه ای گیگابایت می باشد که به صورت تیغه ای طراحی شده چرا که تراکم دار تغذیه در این قسمت بشتر از قسمت بالایی یم باشد. مادربرد Z590 Vision چهار اسلات RAM مجهز شده که به صورت Dual Channel  میباشد. کانکتور های RGB را در نیز در این قسمت شاهد هستیم که هم از نوع RGB سنتی پشتیبانی میکند (RGB 12V) و هم از ARGB یا RGB قابل آدرس دهی پشتیبانی میکند با جریان 5 ولت قرار دارد. اتصال 24 پین برق، اتصال کانکتور USB برای پنل جلویی همچنین یک اتصال USB Type-C را می بینیم که نیز برای پنل جلویی بروی این مادربرد نصب شده است. پورتهای SATA،  کانکتور اتصالات کلیدها و چراغ های پنل جلویی کیس در نظر گرفته شده است. در کنار این کانکتور چهار عدد LED برای Debugger وجود دارد که وضعیت CPU و رم و کارت گرافیک و همچنین بوت را در پروسه BOOT به شما نشان میدهد و کاربر میتواند با استفاده از این LEDها متوجه شود که مادربرد در چه مرحله ای از فرآیند بوت قرار دارد و از بروز مشکل با خبر شود.  مادربرد Z590 Vision به اسلات PCI Express مجهز میباشد و برخلاف عرف مادربردهای گیمینگ که دو اسلات اول مستقیما به پردازنده (CPU) وصل شده در اسلات سوم در واقع جنوبی می باشد، این مادربرد فقط PCI Express اول آن به صورت مستقیم به CPU متصل شده و با استفاده از پردازنده های نسل یازده میتوان PCI Express نسل چار را پشتیبانی کند. قسمت دوم و سوم PCI Express با وجود اینکه ظاهر این دو قسمت به شکل 16X هستند در عمل 4X عمل کرده و سیم کشی که در آنها اعمال شده نیز به صورت 4X قرار گرفته شده اند و پنهای باند 16X را برای کاربر ارائه نمیدهد. نکته مهم و خاص در این مادربرد بخش اسلات های M.2 می باشد که در ابتدا خواندید. از این چهار عدد اسلات M.2 سه عدد از آنها به شکل مستقیم ارتباط فیزیکی با پردازنده دارند بدیل معنی که از Lane های PCI Express که از پردازنده CPU خارج شده مستقیما استفاده میکنند که این عمل در واقع این یک ویژگی بسیار مهمی میتواند به شمار رود چرا که برای کسانی که به دنبال فضای ذخیره سازی با سرعت بسیار بالا هستند میتواند بسیار عالی باشد. اسلات اول که از چهار مسیر اختصاصی شرکت اینتل برای PCI Express مدل NVMe در نظر گرفته استفاده میکند دو اسلات دیگر که پنهای باند 4X می باشند که در مجموع 8X از پهنای باند PCI Express 16X که برای کارت گرافیک تعیین شده را استفاده میکند و در صورتی که شما هرکدام از آنها استفاده کنید، اسلات اصلی کارت گرافیک از حالت 16X به 8X کاهش پیدا میکند.

در مجموع باید گفت که این مادربرد زیبا برای طراحان و تولیدکنندگان کارهای گرافیکی میتواند بسیار مناسب باشد. اگر به دنبال خرید کارت های رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.