شرکت گیگابایت یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده کارت‌های گرافیکی بر اساس چیپ‌های NVIDIA می‌باشد. یکی از بهترین کارت‌های موجود در بازار سری RTX 3080  شرکت انویدیا می‌باشد. کارت موردبحث ما نیز کارت GIGABYTE GEFORCE RTX 3080 GAMING OC می‌باشد که توسط شرکت گیگابایت روانه بازار شده است. این کارت بر مبنای چیپست RTX 3080 ساخته شده است. این مدل از سری پرچمدار شرکت انویدیا می‌باشد و عضو خانواده Ampere و بر اساس چیپ GA102 ساخته شده که کمی محدود شده می‌باشد که مدل کامل آن در مدل RTX 3090 بکار رفته است. در بخش مشخصات فنی می‌توان گفت تقریباً با مدل رفرنس Founder Edition یکسان می‌باشد که به‌جز فرکانس عملکرد در حالت بوست OverClock با 90 مگاهرتز افزایش، تغییر خاص دیگری از نظر عملکرد را شاهد نیستیم. از سایر مشخصات فنی این کارت می‌توان به تعداد هسته‌های CUDA یا Shader Unit آن اشاره کرد که 8704 می‌باشد. هسته‌های تنسور این کارت که از نسخه Ver 3 که جدیدترین آن است، 272 عدد می‌باشد. هسته‌های RT یا همان RayTracing نیز 68 می‌باشد. همچنین این به 10 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X مجهز شده است. فرکانس چیپ‌های حافظه استفاده شده در این کارت 1190 مگاهرتز می‌باشد که با در نظر گرفتن ضریب GDDR6X عملکرد نهایی معدل 19 گیگاهرتز به کاربر می‌دهد. با در نظر گرفتن پهنای باند 320 بیتی ارتباط حافظه با چیپست در نهایت 760 گیگابایت پهنای باند را در اختیار چیپ قرار می‌دهد.

در ادامه می‌توانید آنباکسینگ و بررسی ویدیویی را مشاهده کنید:

از نظر ظاهری این محصول همانند سایر مدهای سری RTX 3000 شرکت گیگابایت مانند 3070 می‌باشد. از نظر تفاوت این کارت با 3070 ساخته گیگابایت در بخش فن‌ها شاهد فن‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر هستیم و به همین دلیل ارتفاع برای قرار دادن فن‌ها نسبت به مدل‌ها پایین‌تر بیشتر شده است. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده این کارت که در بخش خنک‌کنندگی تعداد هیت پایپ‌های می‌باشد. تعداد هیت پایپ HeatPipeها از 5 عدد در کارت 3070 به 7 عدد افزایش پیدا کرده است. این تعداد به دلیل حرارت بالا که در GDDR6X بسیار شایع است انجام شده البته طراحی PCB که بسیار به GPU قرار گرفتند نیز از دلایل حرارت بالای کارت می‌باشد. صفحه فلزی یا ColdPlate طراحی شده نیز به طور کامل از جنس مس می‌باشد. سیستم ScreenCooling مانند کارت‌های دیگر گیگابایت در این کارت نیز اعمال شده، همان‌طور که در بررسی‌های قبل و در کارت‌های دیگر گیگابایت گفته بودیم، این سیستم باعث کاهش دما و بهبود بخش خنک‌کنندگی طراحی شده است. ابعاد سینک خنک‌کننده از چیپ بزرگ‌تر شده و در بخش پشتی کارت برشی را شاهد هستیم که هوادهی را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد. کارت گرافیک RTX 3080 Gaming OC در بخش عملکرد در بنچمارک‌هایی که در زیر مشاهده می‌کنید در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد که خب برای کارت گرافیک پرچم‌دار کاملاً طبیعی می‌باشد. فریم ریت بالا انجام بازی‌های با رزولوشن 4K و تنظیمات Ultra انتظاراتی است که کاربر می‌تواند از این کارت گرافیک داشته باشد.

rtx-3080-gaming-oc-benchmark

در بخش بالایی کارت شاهد کلیدهای بایوس هستیم. در حالت Silent کارت به شکل بی‌صدا و با خاموش‌کردن فن ها در حالت عملکرد پایین و در حالت OC کارت بالاترین حالت فرکانس را در اختیار شما قرار داده و البته صدای بالاتر و همچنین شاهد چرخش بسیار بالای فن‌ها برای خنک نگه‌داشتن کارت را برای شما به ارمغان می‌آورد که این سوئیچ برای سرعت عمل بالا و انتخاب بین حالت عادی یا همان Silent و حالت اورکلاک یا همان OC قرار داده شده است.

کارت گرافیک گیگابایت GIGABYTE GEFORCE RTX 3080 GAMING OC در بخش اتصال برق به دو اتصال 8 پین PCI Express می‌باشد که بازهم شاهد آن هستیم که گیگابایت به‌جای یک اتصال 16 پین از دو 8 پین استفاده کرده است. در کارت‌های رفرنس Founder Edition شرکت انویدیا از یک اتصال تکی 16 پین استفاده می‌کند. کارت باتوجه‌به بزرگ‌تر بودن آن حدود 300 گرم نیز از کار 3070 سنگین‌تر می‌باشد. این کارت برای اتصال به مادربورد از اسلات PCI Express x16 استفاده می‌کند که از نسخه 4 می‌باشد.

در بخش پورت های خروجی کارت ما شاهد 5 پورت هستیم. سه عدد DisplayPort و دو عدد HDMI که به طور همزمان از چهار عدد میتوانیم خروجی بگیریم. امین امر بدلیل محدودیت چیپهای سری RTX 30 هست و ربطی به شرکت و سازنده های این سری نیست. در مجموع کارت RTX 3080 Gmaing OC با 10 گیگابایت ظرفیت حافظه از سری کارت های بسیار قدرتمند می باشد که به راحتی نیاز شما را برای بازی با بالاترین تنظیمات برطرف خواهد کرد. اگر به دنبال خرید کارت های رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.