این ویژگی که شرکت AMD معرفی کرده به طور مختصر SAM در حقیقت یک نام تجاری می‌باشد که این فناوری از قبل که در PCI-Express 3 طراحی شده است. دلیل ساخت این تکنولوژی چیست و طراحی آن چه فایده‌ای برای کاربر خواهد داشت؟!. درگذشته و در PCI-Express 2 و PCI-Express 1 آدرس‌دهی کارت‌های گرافیک به شکلی بود که پردازنده مرکزی به مقدار محدودی از حافظه کارت گرافیک دسترسی داشت اگر در آن زمان محدودیت خاصی محسوب نمی‌شد و خب در آن زمان حداکثر مقدار حافظه‌های کارت‌های گرافیکی 256 مگابایت، 512 و یا حداکثر یک گیگابایت بوده‌اند و به همین دلیل مقدار تعیین شده برای آدرس‌دهی حافظه کارت گرافیک توسط CPU و دسترسی پردازنده به حافظه کارت گرافیک به مقدار 256 مگابایت محدود شده بود و علت دیگر از این محدودیت را می‌توان به 32 بیتی بودن پردازنده‌ها دانست. زمانی که بنیاد PCI-Express یا PCISIG، نسخه PCI-Express 3 را قرار بود وارد بازار کند، شرکت AMD پیشنهادی مبنی بر اینکه اگر قطعات سیستم پشتیبانی کنند، پردازنده بتواند به‌صورت هوشمند این مقدار محدودیت را تغییر داده و حداکثر دسترسی را به کارت گرافیک داشته باشد که در واقع همان Resizable BAR که بار مخفف Base Address Register  برای زیرسیستم PCI-Express می‌باشد که در PCI-Express 4 طبعاً از سه به ارث رسیده است.

در ادامه میتوانید بررسی ویدویی این ویژگی را مشاهده کنید

 شرکت AMD با فعال‌کردن این ویژگی بروی پلتفرم و کارت‌های گرافیک سری 500 و پردازنده‌های سری 5000 می‌توانید استفاده کنید البته این محدودیت صرفاً برای زمان حال می‌باشد و ممکن در آینده شاهد استفاده این ویژگی بروی سایر برندها نیز باشیم که به‌احتمال بسیار قوی با کمک خود AMD این امر میسر خواهد شد ویژگی SAM به پردازنده این اجازه را می‌دهد که به تمام رم موجود در کارت گرافیک دسترسی داشته باشد که این موضوع در اکثر ورک لودرهای معمول هیچ تأثیر خاصی ندارد چرا که چون حجم دیتایی که بین پردازنده و کارت گرافیک جابه‌جا می‌شود آن‌قدر بالا نیست که کاربر نیازی به آن داشته باشد. اما در استفاده‌هایی ماند بازی شاهد افزایش عملکرد در بازی‌ها رو تا حدود 6 الی 7 درصد هستیم که البته این عدد میانگین می‌باشد که نمونه‌هایی از بازی‌ها هستند که تا 20 درصد عملکرد بهتر را با استفاده این ویژگی به دست می‌آورند. بازی‌هایی مانند Assassins Creed Valhalla  و همچنین نمونه بازی‌هایی هستند که Smart Access Memory اثر منفی را روی آنها می‌گذارد و حتی ممکن است کاربر تا 5 فریم را نیز از دست دهد. اما به طور میانگین در بازی‌هایی که این ویژگی روی آن تست شده، (بازی‌های بروز و AAA) حدود 6 درصد اثر مثبتی را گذاشته.

همان‌طور که در ویدیو بالا می‌بینم بازی‌هایی مانند Shadow of Tomb Raider حدود 5 درصد افزایش عملکرد را با استفاده از فناوری Smart Access Memory را به ما داده است. در مجموع می‌توان گفت که این ویژگی با بروز رسانی‌هایی که مطمئناً شرکت AMD برای آن در نظر خواهد داشت می‌تواند در آینده حرف‌های بسیار زیادی را برای گفتن داشته باشد. اگر به دنبال خرید کارت های رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.