با معرفی کارت‌های سری 3000 توسط شرکت Nvidia، شرکت‌های تولیدکننده کارت‌های گرافیک با یک چالش بسیار بزرگی برای تأمین توان مصرفی و خنک‌کردن غول‌های ساخته انویدیا مواجه شده‌اند. البته این چالش نتایج خیلی خوبی را به همراه داشت و باعث پیشرفت بالایی در زمینه سیستم‌های خنک‌کننده کارت‌های گرافیک شد. البته که خود این موضوع یک چالش جدیدتری را برای برندها ایجاد کرد. ساخت گرافیک‌های خوش‌قیمت در کنار توان خنک‌کنندگی مناسب. کارت گرافیک مورد بررسی ما نهایت تلاش شرکت گیگابایت برای کاهش قیمت نهایی می‌باشد.

در ادامه با بررسی ویدیویی کارت گرافیک GIGABYTE GEFORCE RTX 3080 EAGLE OC 10G همراه ما باشید:

بعد از آن باکس کردن کارت گرافیک با کارتی مواجه می‌شویم که با هیچ مقیاسی کوچک شمرده نمی‌شود. ابعاد کارت 320 در 128 میلی‌متر می‌باشد. این کارت برای خنک‌کردن توان مصرفی 320 واتی که پردازنده گرافیکی دارد از یک هیت سینک 32 سانتی‌متری استفاده می‌کند که کاربر قبل از خرید باید نگاهی به قوطی کیس خود داشته باشد و مطمئن شد که کارت با این اندازه در کیس به‌راحتی قابل نصب باشد. مشخصات فنی این کارت مشابه سایر کارت‌های 3080 می‌باشد. همان‌طور که سایر مقاله‌ها گفته شد، کارت گرافیک از چیپ GA102 که بروی نود 8 نانومتری شرکت سامسونگ ساخته شده است. این کارت 8704 هسته CUDA را در خود جای‌داده است. همچنین 272 عدد هسته شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Tensor از ویژگی‌های دیگر این کارت قدرتمند می‌باشد. در بخش ری تریسینگ به 86 هسته پردازنده Ray Tracing مجهز شده است. فرکانس بوست کارت گرافیک در مدل گیگابایت از 1710 مگاهرتز فرکانس پایه به 1755 مگاهرتز افزایش‌یافته و همچنین 10 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X با نرخ مؤثر 19 گیگاهرتز عمل می‌کند که در مجموع 760 گیگابیت بر ثانیه برای این کارت تأمین می‌کند.

در سیستم خنک‌کننده در این کارت در اولین لایه شرکت گیگابایت به‌جای استفاده از VaporChamber از یک کلد پلیت (Cold Plate) از جنس مس ساده استفاده کرده که با این کار قیمت را به‌خوبی کاهش داده و هزینه زیادی را توانسته صرفه‌جویی کند. هفت هیت پایپ مسی بروی این صفحه قرار داده شده که این هیت پایپ‌های مسی حرارت کلد پلیت را به سمت تیغه‌ها منتقل می‌کنند. طراحی تیغه‌ها روی این کارت به صورتی است که حتی هنگامی که کارت در حالت خنک‌کنندگی Passive یا خاموش بودن فن ها، می‌تواند جریان هوای مناسبی را بین تیغه‌ها به وجود بیاید و عملکرد خنک‌کنندگی نسبتاً مناسبی را داشته باشد. سه فن کار شده بروی این کارت طبق سنت همیشگی شرکت گیگابایت با ابعادی متفاوت طراحی شده‌اند. اولین فن که سمت پلیت خروجی قرار گرفته شده 80 میلی‌متری و دو فن دیگر 90 میلی‌متری طراحی شدند. تیغه‌های کار شده روی این فن ها همانند سایر کارت‌هایی که درگذشته توسط گیگابایت تولید شده از لبه‌های موجی شکل استفاده کرده و از همان شیارهایی که در پشت تیغه‌ها برای کاهش نویز یا صدای اضافه و همچنین برای بهبود جریان هوا طراحی و اجرا شده است. فن‌هایی که در کنار هم هستند مانند گذشته برخلاف یکدیگر چرخش دارند و با این کار طبق ادعای گیگابایت باعث کاهش آشفتگی هوا و افزایش فشار و جریان می‌شود. در بخش پشت کارت شاهد ویژگی اختصاصی ScreenCooling هستیم که این طراحی سه عملکرد را با خود در بر دارد. اولین عملکرد را می‌توانیم به بحث زیباشناسی ربط داد که باعث زیبا شدن کارت می‌شود. دومین مورد استحکام ساختاری کارت‌ها به‌خاطر طول زیاد و وزن زیاد سیستم خنک‌کنندگی است که فشار زیادی را تحمل می‌کند و این صفحه آلومینیومی کمک می‌کند کمک بالایی را برای تحمل فشار می‌کند تا از کج شدن یا خم شدن کارت جلوگیری کند. در نهایت بخش سوم بحث خنک‌کنندگی آن می‌باشد خود صفحه به‌صورت مستقیم با اتصالی که روی برد دارد باعث خنک شدن و دفع حرارت برد می‌شود و با استفاده از فناوری ScreeCooling شرکت گیگابایت که قسمت انتهایی صفحه به‌صورت بازطراحی شده، هوا به طور مستقیم بعد از عبور از تیغه‌های هیت سینک از پشت کارت خارج می‌شود.

در ادامه میتوانید بنچمارک این کارت را در دو بازی مشاهده کنید:

rtx-3080-eagle-oc-metex
rtx-3080-eagle-oc-red-dead-2
rtx-3080-eagle-oc-red-dead-3

در قسمت RGB گیگابایت طبق معمول کارت‌های High End از این نورپردازی نیز استفاده کرده است. در قسمت کاور فن ها دو شیار RGB قرار دارد که البته این RGBها قابلیت آدرس‌دهی نیستند و از RGBهای معمولی استفاده شده و می‌توان توسط نرم‌افزار اختصاصی شرکت گیگابایت نور آنها را به‌دلخواه تغییر داد و حالت‌های مختلفی برای حالت نوردهی و نمایش آن‌ها را تجربه کرد. در بخش پورت‌های تصویر، کارت گرافیک RTX 3080 EAGLE OC دارای سه عدد خروجی DisplayPort و دو عدد پورت HDMI می‌باشد. باتوجه‌به اینکه پنج پورت خروجی در این کارت نصب شده کاربر می‌تواند به‌صورت هم‌زمان از 4 مانیتور استفاده کند این محدودت به‌خاطر چیپ ساخته شده توسط NVIDIA می‌باشد و ارتباطی به طراحی و ساخت شرکت گیگابایت ندارد. برق مصرفی آن نیز از دو اتصال 8 پین PCI Express تأمین می‌شود.

در مجموع کارت گرافیک GIGABYTE GeForce RTX 3080 EAGLE OC با 10 گیگابایت حافظه از آن دسته کارت هایی محسوب می شود که در کنار خوش قیمت بودن آن، طراحی و ظاهر و همچنین عملکر بسیار خوبی را از خود نشان میدهد. اگر به دنبال خرید کارت های رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.