محصولی پیش رو ما از خانواده شرکت Ampere شرکت انویدیا می باشد. کارت گرافیک GeForce RTX 3070 که با قیمت رسمی 500 دلار به بازار عرضه شد. اگرچه امروزه با توجه به تقاضا و کمبور کارتهای گرافیک قیمت ها بشدت بالاتر رفته و خرید کارت گرافیک امری بشدت سخت و گرانقیمت شده است. نمونه که در اختیار داریم محصول شرکت گیگابایت می باشد.

در ادامه میتوانید آنباکسینگ و بررسی ویدویی این محصول را مشاهده کنید:

کارت گرافیک GIGABYTE RTX 3070 GAMING OC به 5888 پردازنده CUDA مجهز شده است. فرکانس عملکرد گرافیک 1815 مگاهرتز می‌باشد که نسبت به مدل پایه 90 مگاهرتز بالاتر رفته که این کار توسط شرکت گیگابایت و با اورکلاک کردن کارت به دست رسیده است. رم استفاده شده در این مدل برخلاف مدهای قوی‌تر یعنی RTX 3080 و RTX 3090 از نوع GDDR6X نیست و شرکت انویدیا  8 گیگابایت رم از نوع GDDR6 را برای این کارت در نظر گرفته است. فرکانس عملکرد 1750 مگاهرتز پهنای باند معادل 14 گیگابایت در ثانیه را در اختیار ما قرار می‌دهد که با در نظر گرفتن گذرگاه 256 بیتی در نهایت عملکردی معادل 448 گیگابایت بر ثانیه در اختیار کل کارت قرار می‌دهد.

در مورد ویژگی‌های انحصاری که شرکت گیگابایت بر روی کارت گرافیک RTX 3070 قرار داده در اولین قدم می‌توان به سیستم خنک‌کنندگی آن اشاره کرد. این سیستم خنک‌کننده مجهز به سه فن می‌باشد که با تیغه‌های طراحی شده مخصوص خود شرکت گیگابایت است. این فن ها به‌نوعی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند که کمترین میزان نویز و یا آلودگی صوتی را داشته باشند و همچنین بیشترین میزان هوادهی را ایجاد کنند. سه فن طراحی شده در کنار یکدیگر به‌صورت معکوس می‌چرخند که نسبت به جریان هوا ایجاد شده کمترین میزان Telorance با بیشترین میزان هوادهی را دارند. در زیر این فن‌ها سیستم خنک‌کننده از پنج Heat Pipe تشکیل شده که این پنج هیت پایپ تماس مستقیمی با GPU دارند و به وسیله کلد پلیت‌های آلومینیومی به ماژول‌های رم متصل شده‌اند. در بخش بالایی کارت اتصال برق را شاهد هستیم که برخلاف نسخه رفرنس شرکت NVIDIA که از یک اتصال 12 پین برای تأمین برق استفاده می‌کند، از 8 پین کلاسیک PCI-Express  یک اتصال 6 پین است در این کارت استفاده شده است. در قسمت میانه کارت کلید Dual Bios قرار دارد که دو حالت OC و Silent می‌باشد که فرکانس GPU را در این قسمت می‌توان تنظیم کرد. همان گونه که از اسم آنها مشخص است، در حالت Silent دور فن‌های به کمترین میزان خود می‌رسند و در حالت OC یا همان OverClock دور فن‌های باتوجه‌به افزایش فرکانس سرعت بالاتری را به خود می‌گیرند. از ویژگی‌های خاص دیگر این کارت که شرکت گیگابایت نام آن را ScreenCooling گذاشته است. در قسمت صفحه پشتی کارت (Back Plate) شاهد بریدگی مستطیل شک هستیم که این سیستم خنک‌کنندگی با ابعادی بیشتر از برد اصلی طراحی و نصب شده است که در بخش انتهایی کارت قابل مشاهد می‌باشد. در این قسمت جریان هوا مستقیم از فن وارد و از سیستم خنک‌کننده عبور می‌کند و از پشت کارت خارج می‌شود. در بخش پورت‌های نیز همانند اکثر کارت‌های سری 3000 که توسط گیگابایت به بازار روانه کرده، از چهار پورت خروجی که دو عدد DisplayProt و دو عدد پورت HDMI از نسخه 2.1 قرار داده شده است. در این کارت به طور هم‌زمان می‌توان از چهار مانیتور استفاده کرد. کی از نکات مثبت که در کارت‌های سری 3000 انویدیا مشاهده می‌کنیم، اکثر برندهای معتبر دنیا به دلیل توان حرارتی بالای این کارت‌ها از متریال‌های بهتر و همچنین طراحی‌های بهتر برای سیستم خنک‌کنندگی استفاده اعمال کرده‌اند. از نمونه بارز آنها می‌توان از BackPlate تمام فلزی شرکت گیگابایت در این کارت استفاده کرده، اشاره کرد که این صفحه از جنس آلومینیوم مرغوب ساخته شده برای سیستم خنک‌کنندگی بسیار عالی عمل می‌کند. همچنین این متریال می‌تواند به استحکام آن نیز کمک بالایی را داشته باشد چرا که با جنس آلومینیوم از افتادگی کارت به‌خاطر وزن بالای آن جلوگیری می‌شود. از سایر نکات کارت RTX 3070 Gaming OC می‌توان به اتصال PCI-Express x16 آن اشاره کرد که نسل 4 می‌باشد. در نهایت در قسمت ظاهری کارت می‌توان به لوگوی GIGABYTE اشاره کرد که به‌صورت RGB طراحی شده و با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی گیگابایت می‌توان ترکیب رنگ‌های دلخواه و حالت‌های مختلف نوری را می‌توان بروی این قسمت اعمال کرد و زیبایی کارت را بیشتر کنید.

در مجموع میتوان گفت گیگابایت با کارت Gigabyte RTX 3070 Gaming OC یک ترکیب بسیار خوب و ظاهری زیبا از چیپ RTX 3070 شرکت انویدیا بدست آورده که با قدرت بالا و توان عالی بخصوص در بخش RayTracing میتواند خرید بسیار مناسبی برای کاربران به شمار رود. اگر به دنبال خرید کارت های رده بالا و سیستم های رندرینگ و گیمینگ هستید می توانید به سایت آرتا پی سی مراجعه کرده و یا با تماس به متخصصان ما از مشاوره راهنمای خرید استفاده کنید.