معرفی پردازنده های خانواده رایزن از سوی AMD را می توان با اختلاف یکی از تاثیر گذارترین اتفاقات دنیای کامپیوتر در یک دهه اخیر دانست. ایجاد رقابت در بالاترین سطح، ارتقاء استاندارد ها و ایجاد نوآوری را می توان مهمترین تاثیرات این پردازنده ها در بازار IT دانست.

و هنوز با گذشت 5 سال از اولین حضور رایزن در بازار هنوز هر نسل جدید با جهشی بزرگ و چشمگیر در عملکرد مواجه است.

پردازنده Ryzen 5 5600X در حال حاضر ضعیف ترین پردازنده عرضه شده در آخرین نسل این پردازنده هاست. البته این اجازه ندهید کلمه ضعیف ترین شمارا فریب دهد.

این هیولای 6 هسته و 12 رشته ای که با بهره گیری از معماری قدرتمند ZEN 3 نسبت به نسل قبلی به مراتب قوی تر شده است. با استفاده از بهینه سازی های انجام شده از توان مصرفی کمتر و حتی بازده حرارتی بهتری نیز برخوردار است. 32 مگابایت کش که در معماری جدید AMD به شکل پارچه در آمده و در اختیار همه هسته ها قرار گرفته است هم در عملکرد این پردازنده ها بی تاثیر نیست، و یکی از دلایل افزایش IPC در معماری ZEN3 محسوب می گردد. عملکرد تک هسته ای پردازنده های خانواده 5000 رایزن به طور چشمگیری نسبت به پردازنده های دیگر موجود در بازار (هم AMD و هم اینتل) افزایش یافته است و در نتیجه عملکرد آنها در بازی ها فوق العاده است. 5600X هم از این موضوع استثنا نیست. این پردازنده با عبور حتی از پردازنده ای همچون Core i7-10700K که دوهسته نیز بیشتر دارد، اثبات کننده این موضوع است که؛ حرف های قدیمی در مورد برتری پردازنده های اینتل در بازی دیگر درست نیست.

در جدول زیر می توانید مقایسه عملکرد پردازنده های روز را در 10 عنوان از برترین و محبوب ترین بازی ها مشاهده کنید.

در زمینه عملکرد چند هسته ای نیز با توجه به عملکرد خیلی خوب هر هسته و ضریب چند هسته ای بالا نتایج بسیار چشمگیر هستند. عملکرد این پردازنده در پردازشهای چند هسته ای بسیار سنگین همچون رندر ها با پیشرفت بیش از 15 درصدی نسبت به پردازنده Ryzen 5 3600 به پردازنده های 8 هسته ای نزدیک شده است. حتی پردازنده های نسل 11 اینتل همچون Core i5-11600K با وجود عملکرد تک هسته ای کمی قوی تر در پردازش های چند هسته ای سنگین به دلیل ضریب چند هسته ای پایین تر در پردازنده های اینتل پایین تر از 5600X قرار می گیرد.

(نکته : ضریب چند هسته ای در اصطلاح به نسبت عملکرد چند هسته ای به تک هسته ای یک پردازنده در یک پردازش ثابت می گویند، به طور مثال اگر یک پردازنده 8 رشته ای یک رندر را با استفاده از هر هشت رشته خود در مدت یک دقیقه انجام میدهد و همان رندر را با استفاده از تنها یک رشته در مدت شش دقیقه انجام دهد؛ ضریب چند رشته ای آن برابر شش است. ضریب چند رشته ای همواره کمتر از تعداد رشته ها خواهد بود، چرا که میزان توانی که پردازنده می تواند برای یک هسته زیر بار تامین کند بسیار متفاوت است با توانی که برای تمام هسته ها همزمان تامین خواهد کرد.)

در زمینه استفاده از نرم افزار های Adobe نیز این پردازنده، انتخابی بسیار ایده آل محسوب می گردد. نیاز پردازشی این نرم افزار ها ترکیبی از عملکرد چند هسته و تک هسته ای است که در هر دو مورد آنها عملکرد 5600X عالی بوده و حتی با پردازنده هایی همچون Core i7-10700K برابری می کند.

یکی دیگر از نقاط قوت پردازنده های رایزن از ابتدای معرفی آنها مدیر مصرف برق بسیار عالی و در نتیجه حرارت نسبتا پایین این پردازنده ها در مقایسه با پردازنده های هم نسل اینتل خود بود. و با گذشت هر نسل و مشکلات اینتل در عبور از فناوری 14 نانومتری، این اختلاف بیشتر شد. بعلاوه از سوی دیگر AMD نیز با رفتن به گره های پایین تر و پیشرفته تر (7 نانومتری) و بهینه سازی عملکرد پردازنده ها توانسته به بهترین راندمان مصرفی خود تاکنون دست یابد. رایزن 5 5600 با وجود اینکه از نظر مشخصات فیزیکی تقریبا با نسل قبلی خود یعنی 3600 یکسان است و با وجود افزایش به طور میانگین 500 مگاهرتزی در فرکانس موثر؛ توانسته میزان حرارت خروجی خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در آزمون استرس که با استفاده از نرم افزار Blender حداکثر بارپردازشی برروی پردازنده ایجاد می شود؛ پس از 30 دقیقه پارامتر های پردازنده اعم از ولتاژ، فرکانس و حرارت بررسی شده اند که نتایج پیشرفت AMD نسبت به نسل قبلی خود شگفت انگیز است.

همین افزایش چشمگیر در راندمان حرارتی، باعث می شود که؛ ضمن بی نیاز بودن از تجهیزات خنک کننده گران قیمت و پیشرفته، همچون مدل های بادی خیلی بزرگ و خنک کننده های مایع؛ در مورد انتخاب مادربورد نیز به راحتی بتوانید به سراغ مدل های ارزان تر بروید. و یک مدار تغذیه ساده قادر خواهد بود نیاز این پردازنده را به راحتی تامین کند.

در مجموع AMD Ryzen 5 5600X پردازنده ای قوی و تمام عیار محسوب می گردد، که هرآنچه بر عهده اش بگذارید با بهترین شکل برای شما انجام خواهد داد، و از هر آزمونی سربلند بیرون خواهد آمد. بعلاوه می توان پیش بینی کرد این پردازنده، در طول زمان به خوبی عملکرد خود را حفظ خواهد کرد و میتواند چندین سال به عنوان یک قلب تپنده یک سیستم خوب و روان انجام وظیفه نماید.